• Фатаграфія
  • Калажы
  • Праекты
  • Аба Мне
  • Крама
  • БЕССМЕРТНА


    Бессмертна – гэта вынік сустрэчы постсавецкага чалавека з савецкай спадчынай, мастацтва і памяці, фатаграфіі і семантыкі, эміграцыі і ідэнтычнасці, прадыктаванага і ўсвядомленага.


    Візуальны код асоб звязаных з Беларуссю

    Гісторыя Прыхілу

    Перамога ў Другой сусветнай вайне, вядомай у Савецкім Саюзе як «Вялікая Айчынная вайна», моцна абагаўлялася ў савецкіх і працягвае ў постсавецкіх краінах.

    Перамога разглядалася як сведчанне сілы і стойкасці народу,

    а таксама як сімвал перавагі і пацверджанне эфектыўнасці тагачаснага ладу. Вынік вайны разглядаецца як сімвал ахвяр, прынесеных папярэднімі пакаленнямі, і як напамін пра важнасць нацыянальнага адзінства і салідарнасці перад тварам нягод. Ва ў многіх гарадах ёсць мемарыялы і помнікі, прысвечаныя салдатам, якія загінулі падчас вайсковых падзей.

    Так на плошчы з былой назвай Круглая, у Менску з’явілася Плошча Перамогі.
    Акруглую форму падкрэслівалі будынкі, якія пачалі будаваць яшчэ да пачатку другой святовай вайны.



    Пасля вайны на плошчы быў усталяваны камень памяці ахвярам змагання. Які пасля «перарос» у вялікі абеліск пасярэдзіне Плошчы, пад якім дагэтуль гарыць вечны вагонь.

    Нават памятаючы пра антырэлігійную павестку ў СССР, ідалападобны камень пасярэдзіне кола, агонь і надаюць асацыяцый з паганскімі абрадамі.



    Святкаванне перамогі ў Саюзе было важнай часткай савецкай прапаганды і выкарыстоўвалася для павышэння нацыянальнага гонару і прасоўвання ідэалогіі камунізму.

    Не пазіраючы на тое, што СССР зараз ужо не існуе ў постсавецкай беларускай рэчаіснасці глыбока ўкараніўся культ Вялікай Айчыннай вайны, 9 Мая, дзень Перамогі, стаў нацыянальным святам, якое адзначалася ваеннымі парадамі, выступленнямі і іншымі масавымі мерапрыемствамі.

    У Менску свята адзначаецца мерапрыемствамі на Плошчы Перамогі, абрамленае словамі на дамах.

    Подвиг Народа Бессмертен

    Гэты лозунг быў часткай спробы савецкага рэжыму прасунуць ідэю вечнай славы дзяржавы і яе грамадзян, якія, як лічылася, працуюць, жывуць і ідуць на смерць дзеля лепшай будучыні для ўсіх.

    фота з belarus.by

    Вызначэнне неўміручасці як вечнага існавання істоты або сутнасці з’яўляецца агульным разуменнем гэтага тэрміна. У рэлігійным і філасофскім кантэкстах бессмяротнасць часта разглядаецца як стан па-за смерцю, дзе асоба або душа, як кажуць, жывуць вечна, без непазбежнасці смерці або распаду.

    У савецкай ідэалогіі ідэя бессмяротнасці звычайна не асацыявалася з замагільным жыццём або вечным існаваннем душы. Замест гэтага ў цэнтры ўвагі была ідэя вечнай славы дзяржавы і яе грамадзян, якія, як лічылася, працуюць дзеля лепшай будучыні для ўсіх. Савецкі рэжым таксама прасоўваў ідэю бессмяротнасці праз арыентацыю на гераізм і самаахвярнасць. Ахвяры салдат і працоўных разглядаліся як уклад у вечную славу дзяржавы і адзначаліся праз помнікі, музеі і мемарыялы, прысвечаныя іх памяці. Па-за межамі антырэлігійнай палітыкі Перамога стала святым сымбалам.



    Аднак гэтая ідэя неўміручасці караніцца не ў рэлігійных або духоўных перакананнях, а хутчэй у свецкіх, матэрыялістычных ідэалогіях. Савецкі рэжым лічыў сябе вядучым свету да новай, несмяротнай будучыні, дзе класавыя адрозненні і галеча будуць ліквідаваны, а ўсе грамадзяне будуць жыць у роўнасці і міры.

    Гэта знайшло адлюстраванне ў кульце асобы вакол лідэраў, якія, па плане, вечна застануцца ў памяці савецкіх людзей.

    Адзін з савецкіх правадароў дагэтуль захоўваецца непахаваным ва ў маўзалее.



    Жыццё пасля смерці


    Прыйшоў час будучыні, калі савецкі саюз не існуе, і ўжо ёсць пакаленне людзей, якія, верагодна, правялі ва ў Інтэрнэце больш часу чым у СССР, нават, калі нарадзіліся недалёка перад часам заходу сонца над саюзам у Белавежскай Пушчы.

    Пашыраны праз адсутнасць усеагульнай цэнзуры доступ да інфармацыі, магчымасць падарожжаў праз знятую жалезную заслону, развіццё тэхналогій і рост хуткасці абмену інфармацыяй, няспынны рух часу адмятае далей ад прыхілу былым каштоўнасцям і калектыўнага розума насустрач індывідуальнаму, крытычнаму меркаванню і пошуку новых сэнсаў у рэхе старых імкненняў. Некаторыя словы папярэдняй эпохі апынуліся літарамі ва ў абрэвіятурах на металёвых шыльдах, ці літарамі, якія складаюць іншыя словы і новыя сэнсы. Часам, супрацьлеглыя.


    Подвиг Народа Бессмертен, а мы — нет
    Кампанія Моладзевага Блоку ў пратэст з ігнараваннем уладаў Беларусі правілаў УАЗ аб супрацьстаянню COVID-19.
    Фота са старонкі Моладзевага блоку ў VK.


    Існавала фанетычная легенда наконт напісання прыставак «без» і «бес», маўляў, з прыходам бальшавікоў руская мова была скалечаная ва ў імя «беса», каб шанаваць яго паўтараючы імя, як то:

    бес-культурный, бес-цельный, бес-честный, бес-путный… (рус.)

    Вядома, што гэты міф быў разбураны лінгвістамі, якія падкрэслівалі, што змены канчаткаў прыставак «без-» і «бес-» у мове адбываліся няспынна і чарговае пераўтварэнне адбылося перад прыходам бальшавіцкіх рэформаў, што і дае парэпіну на канспіралагічнай тэорыі пра прыхіл д’яблу.

    Але пакідае веру ў канец бесаўства ў літаральным каламбуры, дзе бес – смяротны.



    Згадванне сучаснай Беларусі як «калыскі савецкага саюзу» у замежных медыя, падавалася далёкім ад рэчаіснасці, бо маё пакаленне нібы ўжо падобнае для любога іншага на тэрыторыі свету, актыўна культурна прысвойвае звычкі з міравых культур, імкнецца да развіцця ўласнай незалежнасці, чытае забароненых раней аўтараў пад захаваўшыміся выявамі сярпа ды молату, пад халодным позікаркам бронзавага Ільіча Леніна і пад літарамі «бессмертен».

    З савецкіх часоў сучасны беларускі рэжым узяў сабе некалькі сувеніраў «на памяць»:

    Архітэктурная кансервацыя савецкай спадчыны – касплэй на палітычны ўклад з элементамі аўтарытарызму, культам адной асобы ва ўладзе з фота над школьнай дошкай. Абмежаваная свабода слова, моцная сувязь з Масквой, амаль адсутнасцю плюралізму і рэпрэсіі нязгодных. А таксама ўмацаванне, па старой звычцы, прыхілу да Вялікай Перамогі, спекуляцыямі сацыяльнай рэкламы на калектыўным подзвігу і смерці папярэдняга пакалення дзеля мірнай будучыні нашчадкаў.



    Адносна Мірная Будучыня

    З 2020 года беларускае грамадства перажыло значныя змены і выклікі, асабліва ў палітычнай сферы. У жніўні 2020 года ў Беларусі адбыліся прэзідэнцкія выбары, якія нібы сведчылі аб паспяховым перавыбранні таго ж прэзыдэнта на шосты тэрмін з вялічэзным адсоткаў галасоў “за”. Гэта выклікала сумневы ў грамадства, прывяло да масавых пратэстаў і дэманстрацый, адзначаўся рост грамадскай і палітычнай актыўнасці, асабліва сярод моладзі, таксама пачуцця салідарнасці, самаарганізаванасці і еднасці сярод грамадзянскай супольнасці.


    Пратэсныя рухі былі сустрэты жорсткім рэакцыяй з боку ўладаў, у тым ліку масавымі арыштамі і фіксацыяй парушэнняў правоў чалавека. Рэпрэсіі супраць іншадумства таксама прывялі да ўзмацнення страху і цэнзуры, людзі асцерагаюцца свабодна выказваць сваё меркаванне, каб ня трапіць у прапагандыстскія пакаяльныя відэа, а пасля – і ў турму. Цяпер за кратамі знаходзяцца каля 1500 палітычнымі вязняў (лічба зафіксаваная праваабаронцамі, на самой справе іх у некалькі разоў больш). Вобшукі ды пераслед усіх слаёў грамадства працягваюцца. Санкцыі, хваля эміграцыі – і як вынік эканамічныя страты. Сучасны рэжым пагаджае пазбаўленнем грамадзянства тых, хто з’ехаў, пужае тых, хто застаўся і падтрымлівае агрэсіўны напад на суседскую краіну.

    Жаночы пратэст у 2020 годзе на П. Перамогі


    Слова

    Працэс эміграцыі, часта экстраннай ды вымушанай, прыносіць шмат выпатрабавання у жыццё людзей. Чалавек сутыкаецца з колькасцю прыгод небяспечных для псіхікі, напрыклад, крызіс культурнай ідэнтычнасці: пакіданне роднай краіны можа выклікаць адчуванне адрыву ад сваіх культурных каранёў і спадчыны, што прывядзе да блытаніны адносна ўласнай ідэнтычнасці і культурнай прыхільнасці. Эмігранты могуць адчуваць, што яны не належаць і не патрэбныя ні сваёй роднай, ні новай краіне, што прыводзіць да пачуцця адзіноты і ізаляцыі. Эміграцыя можа прывесці да страты супольнасці, сетак сацыяльнай падтрымкі і знаёмага асяроддзя, што стварае рызыку прыхода да пачуцця выцяснення і страты прыналежнасці. Людзі па абедзве бакі краіны ў крызісе, могуць адчуваць падобныя пачуцці адрыву ад супольнасці і рэчаіснасці ў якой яны раней былі.

    Мой выезд з краіны ў працоўнае падарожжа пачаўся з другой паловы 2020 году і я намагалася загойваць нечакана адкрытую рану праглядам уласнага фатаграфічнага архіву. Гэта дапамагала мне ўсвядоміць досвед жыцця ў Беларусі, паглядзець і асэнсаваць значэнні дзеянняў і слоў.

    Неўмяручы цяпер і здалёк падаваўся і ўсвядамляўся як жывы, істотны, асабісты, нязломны, упарты ў імкненні, індывідуальны, персанальны, блізкі і вядомы таму, хто бачыў гэтае слова раней у Менску. Нагад аб тым, што «бес» верагодна «смяротны» і цяжкасці маюць канчатак, нягледзячы на тое, што самое слова «бессмертен» канца не прапануе.

    Версія Бессмертна – гэта феміністычны выказ аб прысутнасці і ўліку жанчыны ў грамадстве, супрацьлегласць маскуліннаму вобразу моцнага вайсковага гаспадара, нагад аб укладзе жанчыны ў гісторыю, шанаванне жаночага роду і гендару. Літара «а» напрыканцы пазбаўляе магчымасці зрабіць асацыяцыю з «бесам», бо з «смертна» гэты каламбур не працуе.

    Зразумела, што Безсмяротная = тая, якая жыве вечна.
    Вядома, што кожная і кожны вырашае чаму гэтая словы ім пасуюць.



    Я стварыла набор вопраткі з гэтымі словамі з надзеяй на тое, што гэта можа паспрыяць на ўсведамленне яднання і салідарнасці з краінай, можа быць пачаткам размовы і ўстанаўленню камунікацыі паміж людзьмі звязанымі з Беларуссю, упэўненасць у магчымасці зменаў ды іронію адносна смерці.

    Гэта візуальны код, які праз пасмяротнае пераасэнсаванне савецкіх сымбалаў, падкрэслівае шматлікасць сэнсаў. Верагоднасць разумення паміж людзьмі, пачатку будоўлі размовы, самаідэнтыфікацыі і істотнай важнасці як адзінкі, так і агульнай справы.

    Камусьці можа дапамагчы загоіць рану адарванасці. Камусьці гэта можа дапамагчы спатоліць патрэбу заявіць аб сваёй ідэнтычнасці, не вымаючы пашпарт з кішэні.


    Пад час адпраўкі пасылак з прадукцыяй, стала зразумелая геаграфія людзей, салідарных з Беларуссю.

    Калаж з серыі «Бессмертен» стаў фонам сну бяздомнага ў Кіеве каля бару Карма, падкрэсліваючы бясконцасць крызісу бяздомнасці. А так жа месцам для абяцання беларускіх добраахвотнікаў не паміраць падчас вайны ва Украіне



    Сустрэча


    На момант публікацыі матэрыялу я не знаходжуся ў Беларусі ўжо амаль тры гады. Але атрымалася трапіць туды ў выглядзе мастацкага выказвання.

    Апошнія паведамленні
    Urban Collages
    Серыя калажоў — гэта вынік аналізу асяродзя існавання чэлавека ў прасторы, уласных фантазій і візуальнага досьвіду. Жылая і офісная архетыктура ў сціслыя тэрміны ўзнімаецца людзьмі, акружае і ўзвышаецца як старажытныя горы і скалы, утворваючы гарызонты, за якія чалавеку захочацца паляцець. Чалавек спяшаецца ў вывучэнні пазазямной прасторы як мейсца для жыцця, дзе паміж пустынных краявідаў пачнуць […]
    Жыццё-Маліна
      Жыццё-Маліна – гэта адзін з найбуйнейшых і папулярных youtube шоў сярод беларускай аўдыторыі на 2023 год. Журналіст Мікіта Мелказёраў робіць інтэрв’ю з прадстаўніцамі і прадстаўнікамі беларускай культуры, палітыкі і спорту,  каб, у тым ліку, знаёміць аўдыторыю са значнымі сучаснікамі. У асноўным, у паўтарагадзінных выпусках абмяркоўваюцца гарачыя тэмы беларускай сучаснасці, мінулага і погляд на магчымасці […]
    DREZDEN – Edelweiss 
    Кліп на вядучы трэк з другога альбома гурта DREZDEN. «Эдэльвейс» — гісторыя пра вечнае вяртанне дадому, энтузіязм, надзею і чаканне. Магчымасць ператварыць напружанасць у стварэнне. Паміж двума Сусветамі, зняволенымі ў чалавечых целах, існуе касмічная гравітацыя, а Зямля з’яўляецца правадніком.